U nás v ESO Autoservise sa postaráme o kompletne celý proces:


- demontáž DPF filtra
- profesionálne strojové vyčistenie
- metóda strojového čistenia je síce o niečo drahšia (v porovnaní s rôznymi „preplachovými“ technikami a chémiou), ale za to efektívnejšia
- DPF filter je vyčistený na 98% (pričom iné spôsoby čistenia vykazujú účinnosť len cca 30-40%)

- spätná montáž vyčisteného DPF filtra na vozidlo

Čo je DPF, aká je jeho funkcia ?

Skratka DPF (Diesel particular filter) sa ujala hlavne v nemecky hovoriacich krajinách Európy, zvyšok preferuje francúzsky názov FAP (Filter a particules). Je to zariadenie umiestnené vo výfukovom systéme, ktorého funkciou je zachytávať pevné nečistoty a sadze v spalinách vznetových motorov (po novom už aj benzínových). Znižuje emisie karcinogénnych škodlivín oproti dieselom bez DPF až stonásobne. Takže filter častíc svoje opodstatnenie v aute má! Autá s DPF tak šetria životné prostredie aj naše zdravie, o tom niet pochýb. Hoci sa nájdu protiargumenty, že to, čo si motor uloží do filtra potom niekde inde z neho „vypľuje“, nie je to celkom úplne tak. Pri regenerácii sa zachytené sadze vypália a prevažným výsledkom procesu je oxid uhoľnatý (a minimum sadzí). Vďaka DPF dostávajú aj naftové motory v Európe najvyššiu emisnú známku, auto má vyššiu hodnotu a ľahšie prejde cez technickú kontrolu. To všetko platí, kým všetko funguje, ako má.

Kedy „zábava“ končí ?

Problémy s filtrami pevných častíc nastávajú, keď sa blíži koniec ich životnosti, čo je zväčša po 100 000-130 000 najazdených kilometroch, ale sú aj výnimky, ktoré dosiahli aj dvojnásobok. Veľmi totiž záleží, aké trasy jazdíte. Čím dlhšie, tým viac Vám filter vydrží. Postupne sa DPF upchávajú. Je síce pravdou, že sa (podľa značky a typu motora) regenerujú zhruba každých 300-500 km. No aj proces aktívnej regenerácie je len dočasný, nakoľko časť sadzí zostáva usadená vo filtri. Na tú sa postupne usadí ďalšia vrstvička, ktorá sa tiež neodstráni úplne dokonale, na ňu ďalšia... a to až dovtedy, keď filter prestane byť schopný vlastnej samostatnej regenerácie. Upchá sa a prídu problémy: auto neťahá, nemá výkon, neskôr sa  motor prepína do núdzového režimu. Nakoniec prestáva slúžiť úplne a musíte navštíviť špecializovaný servis.

Odstránenie DPF nie je riešením, jeho vyčistenie ÁNO!

Prečo práve špeciálny servis? Lebo v bežnom autoservise sa dozviete, že upchatý filter treba demontovať a nahradiť novým. Nový filter môže úplne pokojne stáť aj 3500 eur, priemer je aj tak okolo dvoch tisícok. Taká suma sa nedá len tak ľahko rozdýchať. Preto Vám ponúknu „lacnejšiu“ možnosť – odstránenie filtra pevných častíc natrvalo. Cena okolo 300-350 eur na prvý pohľad vyzerá úsporne. Ale POZOR! Auto s odstráneným filtrom častíc je nespôsobilé do premávky! A hoci sa traduje, že prejdete bez problémov cez STK a emisnú kontrolu (EK), ďalšie „trable“ si Vás nájdu hneď u našich susedov v Rakúsku alebo Nemecku, kde si Vás odchytia policajti s mobilnou STK. Preto najrozumnejšou cestou je legálna renovácia DPF, aj so zárukou.

foto3